Jumat, 30 Mei 2008

Tentang Compressor 2

5. Air Compressor Scroll :
Air compressor jenis ini mempunyai rotor yang di pasang secara eksentrik di dalam rumah yang berbentuk cylinder. Pada rotornya terdapat beberapa parit dalam arah axial di mana di pasang sudu – sudu sejenis pisau, oleh sebab itu Air Compressor jenis ini juga di sebut dengan Compressor sudu luncur.
Ruangan antara rotor & rumah di bagi oleh sudu –sudu . Jika rotor berputar, maka Sud – sudu itu akan melebar & menyempit mengikuti Rumahnya. Saat melebar Rotor akan menghisap udara melalui lubang pemasukan, dan saat menyempit Rotor akan memberikan tekanan melalui lubang keluaran.
Penempatan lubang keluaran akan menentukan besarnya tekanan yang di hasilkan.

Pada Lubang masukan, dipasang Suction Valve untuk mengatur jumlah angin yang di hisap oleh rotor.
Sudu – sudu atau pisau ini akan bergerak keluar masuk dalam paritnya selama rotor di putar. Untuk itu di gunakan material sejenis Resin Phenol untuk Pisau atau sudu ini agar tahan terhadap gesekan & deformasi.
Air Compressor jenis ini memiliki Pendingin oil sejenis radiator yang berguna untuk mendinginkan oil untuk melumasi rotornya.
Tekanan kerja Air Compressor jenis ini adalah 7 Kgf/cm2 ( 0.69 Mpa ) untuk satu tingkat & tekanan 10 Kgf/cm2 ( 0.98 Mpa ) untuk yang jenis dua tingkat.

Tidak ada komentar: